Societat Musical La Unió
Filharmònica d´Amposta
Carrer Miralles, 4-6
43870 Amposta (Tarragona)
Tel/Fax 977 70 30 30
24/ABR/2013
Pares i mares, us recomanem la lectura d´aquest interessant article sobre els beneficis de la música en l’àmbit escolar: «Una tesi doctoral comprova que el 99% dels alumnes-músics de primària aprova el curs a l´escola. El 79% treu notable o excel·lent.»
Una investigadora valenciana ha comprovat que el rendiment acadèmic dels alumnes valencians de primària -de 6 a 12 anys- que cursen estudis musicals és millor que el de la mitjana. En la seva tesi doctoral, qualificada amb excel·lent cum laude per la Facultat de Filosofia de la Universitat de València, la professora de música M. Carmen Reyes ha realitzat una investigació en 4.300 alumnes de tots els cursos de primària de 18 escoles públiques de vuit comarques, dels quals estudiaven música el 5,9%, i el resultat és sorprenent: el 99% dels alumnes-músics aprovar el curs.
El 37% ho va fer amb excel·lent, el 42% va treure notable, l´11% va obtenir un bé, el 9% va passar amb suficient, i només l´1% va acabar amb insuficient. És a dir: el 79% dels alumnes-músics van treure notable o excel·lent en una autonomia que és la segona amb major taxa de fracàs escolar.
Casualitat? No. M ª Carmen Reyes conclou en el seu treball (de 416 pàgines) que els estudis a les escoles de música de les bandes comporten "una millora en el procés d´aprenentatge dels alumnes i, per tant, de la seva intel·ligència en les diferents àrees" curriculars de l´escola. Ella ho ha comprovat en sis assignatures.
Primer, en llengua. "La música és un llenguatge i llegir i interpretar els símbols de la llengua parlada o escrita, les seves regles gramaticals i ortogràfiques li serà summament fàcil als que tenen avançat el seu coneixement", així que "un nen amb coneixements musicals enfocarà amb avantatge l´estudi de qualsevol llengua o idioma ", subratlla Reis.
Segon, en matemàtiques. La familiaritat dels petits músics amb "senzilles però precises operacions matemàtiques que tenen a veure amb el ritme, els temps, els compassos, etc." els prepara millor per a l´assignatura del càlcul i el raonament abstracte.
Tercer, en plàstica, ja que es veuen reforçats en capacitat de "concentració" per al dibuix i en "sensibilitat" per a l´art.
Quart, en educació física, ja que la capacitat motriu, la coordinació de moviments o el control de la respiració de diafragma dels predisposa millor per a l´assignatura.
I finalment, en música-és òbvia la raó-i en coneixement del medi, on els alumnes-músics veuen reforçades les seves nocions de cultura i tradició popular.
«Influència en la seva intel·ligència»
Aquesta violinista de la Unió Musical Portenya de Sagunt i mestra del col·legi Cervantes de Port de Sagunt, de 29 anys, recalca que "la música té un alt significat educatiu i cal que el nombre d´hores de docència que se li dedica sigui ampliat o reorientat de manera eficient ".
M. Carmen Reyes realça "la influència de la música en aspectes neurològics del nen i de la seva intel·ligència", i aporta exemples de la seva pròpia experiència: "els alumnes-músics estan més atents a la tasca escolar, tenen més predisposició a l´estudi i se´ls veu més capacitat d´esforç ", el que es tradueix en millors notes.
Per això, la ja doctora en Filosofia defensa la "necessitat" d´establir "punts de trobada" entre les societats musicals i l´escola primària "basant-se en els currículums que tenen punts comuns i que es podria posar de manifest o englobar". Perquè, com destaca a la cita inicial de la tesi parafrasejant Sant Isidor de Sevilla, "sense música no pot haver ensenyament perfecte, ja no hi ha res que no tingui d´ella".
Font: Lamusicaclasica.net